liviudrugus

Liviu Drugus's blog

Tablouri culturale (post)moderne ale prostiei & inteligenței românești (un serial infinit) Episodul 556. Luni 9 iulie 2018. Dialoguri dilematice pe divanuri democratice (12)


Interesante sunt precizările făcute de Mircea Cărtărescu pe marginea reacțiilor la diversele sale scrieri, conturând ideea că aceste reacții sunt, adesea, nu doar neașteptate, ci și doveditoare ale faptului că modul de receptare a literaturii, la noi, nu este întotdeauna în cheia făurită și folosită de autor. De exemplu, dacă reproducerea realității este prea fidelă (inclusiv la nivel de nume proprii) atunci riscul de a primi corecții/ observații/ precizări publice este nu doar mare, ci și foarte concret-dureros. Ficțiunea este mai credibilă decât realitatea pe baza căreia a fost făurită. Adesea, o ficțiune autobiografică tinde să fie luată drept memorialistică și curriculum vitae mai detaliat.

Trei lucruri care nu-i plac intervievatului: 1. Adrian Năstase (care tocmai pierduse, în ziua dialogului, șefia Camerei Deputaților); 2. Cum arată Bucureștiul; 3. Cum arată cultura noastră mică: ultradivizată și excesiv de pornită pe lupte intestine, autodistrugătoare. Trei lucruri care-i plac intervievatului: 1. Prietenii personali; 2. Câteva reviste (Dilema, Academia Cațavencu, Cotidianu)l; 3. Sângeorz Băi, locul natal al soției – un paradis pe pământ – și unde, la pensie, intenționează să se retragă.

Ce le lipsește intelectualilor români? ”Devoțiunea intelectuală față de cineva pe care îl consideri un om superior ție, un om care merită iubit și venerat. De asemenea, nu avem oameni care își fac mea culpa. Oamenii trăiesc într-un angrenaj social atît de neiertător, încît probabil că se tem să nu decadă simbolic și chiar concret din privilegiile lor, din felul lor de viață”. (pp. 101 – 102).

Urmare a unei ”provocări” din partea lui Alex. Leo Șerban pe tema filmelor și a receptării acestora de către public și jurii, Mircea Cărtărescu deplânge ”anestetismul și mutarea afectelor din zona estetică în politică. Cele mai multe premii se dau pe criterii politice sau ideologice” (p. 102). Dorind să insufle optimism și încredere cititorilor scriitorul român devine foarte critic la adresa postmodernismului: ”Nu pot să cred că astăzi cultura înaltă este total damnată și că nu mai poate merge decît pe cultura populară. Dacă ideea de postmodernism nu este regîndită de fiecare minte în care pătrunde, ajungi la un relativism total, unde orice este posibil, unde din 100 de filme, oricare poate fi premiat în egală măsură, și atunci ajungi să te hrănești exclusiv cu trash cultural”. (pp. 102-103).

Simona Sora incită invitatul să se pronunțe asupra perioadelor din literatura română: ”… literatura anilor 60 și 70 – în bună parte, fiindcă nu toată lumea se înscrie în asta – a fost într-un fel nefirească, deși nimeni nu contestă valorile care au apărut. Dar ca evoluție a formelor istorice, ea a fost o perioadă nefirească. Nicăieri în lume nu se mai făcea literatură modernistă. Ceea ce au făcut optzeciștii a fost să încerce o reapropiere, în sensul unei sincronizări aproape lovinesciene cu ceea ce se făcea în lume în epoca respectivă. Și atunci, își are și optzecismul legitimitatea sa. După părerea mea optzecismul este demult istoricizat, el a rămas în anii 80, și e foarte bine că este așa”. (p. 103 – 104).   Închei acest cam lung periplu prin dialogurile cu Mircea Cărtărescu cu speranța că pesimismul meu în privința primirii premiului Nobel pentru literatură va fi infirmat.      (va continua)

Liviu Druguș

Pe mâine!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: