liviudrugus

Liviu Drugus's blog

Tablouri culturale (post)moderne ale prostiei & inteligenței românești (un serial infinit) Episodul 319. Miercuri 15 noiembrie 2017. Jurnal de licean prostuț (52).


Marți 18 ianuarie 1966.  Azi e ziua lui Mircea. Împlinește 18 ani.

Azi dimineață era în meditație un miros insuportabil (probabil de la cocs).

Azi dimineață am încercat să fac ceea ce n-am reușit să fac ieri: să învăț la chimie.

La școală, înainte de a suna de intrare la prima oră, a fost prof Pop prin clase și a scris pe cei indisciplinați, fără panglică sau matricolă (?). Mereu ne ciondănim cu Zaharia în privința referatului pentru adunare. (Noi am făcut o singură dată). Azi a fost Rusu A. la școală. S-a întîmplat că am intrat odată în clasă. Băieții și fetele ne-au întrebat unde l-am găsit: Le-am gogonat la minut: dormea într-un șanț, fugea prin oraș etc. La chimie a ascultat o fată (4) și după numai 10 minute a trecut la lecția nouă pe care a explicat-o amănunțit. La geometrie profesoara a trecut imediat la lecția nouă.  (poliedre, prismă etc.). La rusă am făcut un pic de haz, ca de obicei. Îi răspundeam profesoarei ”pe rusește” dar ieșeau niște construcții cu totul caraghioase și comice. Azi am luat lecția despre N.V. Gogol (Am citit ”Mantaua”). La diriginție, după ce a făcut o mică analiză a situației la învățătură pe trim I, a trecut la tema zilei: ”Cum se învață”. Ne-a recomandat să citim cărticica ”Cum să învățăm” de Emil Pop – 1 leu. Pt ora viitoare i-a încredințat lui Gherasim Toader să pregătească un material din cărțile pe care i le-a dat. Ne-a citit un articol din ”A fi elev…”. ”Bucuria de a învinge singur”. ”A învăța e una din marile lucruri ale vieții” (prof. acad. …). ”Învățăm pentru viață și nu pentru școală” (Seneca). La cor s-a cîntat mult ”Hora Unirii” și ”Internaționala”. Pe mine m-a scutit de cîntare. Pe urmă s-a făcut pasul la ”Hora Unirii”. A fost și acea fată simpatică… După ora aceasta am mers la ed fizică. În ora asta am fost iar vesel pînă la obrăznicie. Profesoara a întrebat cine dă raportul. ”Eu!” zic, și ies în fața ”frontului”, ordon ”Drepți!” și rîzînd, dau raportul. Profesoara s-a cam supărat și m-a cam muștruluit un pic. Eu însă eram vesel nevoie mare. Azi grupa mea a făcut exerciții la aparate. Am reușit să fac bine exercițiile la cal, săritura cu întoarcere de 180 de grade și de 360 de grade. Nu reușesc să fac bolta la perete. Profesoara m-a văzut o dată neserios și iar m-a luat la rost: ”Ești din clasa tovarășului profesor Zăicescu?” Eu: ”Nu tovarășa profesoară, da nu mai fac nimic… gata!”. Totuși, mă am bine cu profesoara.  Țibu Silvia s-a uitat toată ziua la mine și mi-a zîmbit…

La masă, la ora două Toader a mai mîncat o dată (mîncase și la 12). Pe la 4 a venit o fată la internat și l-a chemat pe Gherasim la școală, la repetiție pt piesă. Pedagogul, după ce s-a speriat de ea, a venit în meditație și a început să facă mișto de ea. ”Tereza, s-o iai în dormitor, da să vină toți”. Eu: ”tovarășe peedagog, dar să se respecte rîndul, nu ca la plus!” A fost veselie mare și ne-am distrat toți cu Țopa-n frunte. La o vreme mă cheamă pedagogul și îmi dă un aviz de la poștă prin care mă anunță că trebuie să ridic un pachet. M-am dus imediat.  Pe drum m-am întîlnit cu Tănase Gheorghe care m-a însoțit la poștă și m-a așteptat pînă am ridicat pachetul. Ajuns la internat l-am desfăcut nerăbdător. Era de la bunița (conține: o căciulă de 120 lei. Căciula nu mi-a plăcut așa mult, totuși e călduroasă. Pe lîngă asta mi-a trimis: o pungă cu prăjituri, trei șocolate mici, trei portocale, cîteva gutui, o agendă pe 1966, 7 lei, o vedere din Mamaia, un calendar din ”Moscow News” (cu vedere din Red Square), două numere din ”M.N.” și două timbre). Bunița mi-a scris că era cît pe ce să cîștige 120 de mii de lei la Loto, dar… M-am bucurat tare mult de toate astea. Bunița m-a rugat să-i scriu imediat cum primesc pachetul, dar acesta stătuse deja vreo 3-4 zile prin poștă…. În pauză am jucat bila și apoi m-am dezbrăcat și am început să învăț. Deoarece n-am reușit să termin am rămas după 9 în meditația de-a 11-a. În seara asta s-au eliberat dormitoarele 7, 8 și 10. După ce-am mai învățat la Economie P., am început să-i scriu o scrisoare buniței. Am terminat-o și-am dus-o la cutie. Cînd m-am dus în dormitor m-a rugat Hrișcă să-l primesc să doarmă cu mine. Am înțeles situația și i-am spus să se dezbrace și să se culce. Eu am făcut o baie bună, după care, pe la 11, m-am apucat de sport: am reușit să fac numai 100. Aproape în fiecare seară și dimineață obișnuiesc să fac cîte 100 sau măcar 50 de flotări.

Miercuri 19 ianuarie 1966. Aseară m-am culcat și eu lîngă Hrișcă care ocupase deja tot patul. M-am perpelit toată noaptea. M-am trezit de multe ori, căci eram mereu dezvelit. Pe la 5.30 n-am mai putut răbda, m-am sculat, m-am îmbrăcat și m-am dus în meditație. Astă noapte am și răcit bine și-acum mi s-a subțiat pielea pe nas de cîte ori îl șterg. Pe la 6 a venit și Toader în meditație. Am început amîndoi să ne plimbăm prin meditație și să ”boscorodim politică”. Pînă la 7.30 am mai citit la istorie și la l română.

Azi am mai împrumutat 2 lei de la Gigi și cu cei 7 de la bunița am plătit abonamentul la ”Tînărul leninist”. La trigonometrie profesoara a ascultat numai doi elevi: pe Avram M. și Olenici Dragoș. Le-a pus la amîndoi 7. Avînd în vedere că amîndoi erau căzuți pe trim I, profesoara s-a bucurat foarte mult de saltul pe care l-au făcut aceștia. Se bănuiește că Oleniuc a scris o anonimă tov. prof. Bondor (după scris). La fizică Teleagă continuă predarea materiei, după cum a promis de la începutul trimestrului. A explicat f frumos despre ”Razele catodice” și propr. lor. Ne-a explicat faptul că la ceasurile cu ”fosfor” se vede ora și pe întuneric. Materialul din care sînt făcute cifrele nu e fosfor (pentru că se oxidează și trece în pentaoxid de fosfor), ci e un carburant care are următoarele proprietăți: la lumină captează o mare cantitate de lumină, iar la întuneric le iradiază. Un astfel de ceas ținut mult la întuneric nu mai are proprietatea de a fi văzut la întuneric. Ne-a mai explicat despre tubul Brown pe baza căruia e construit televizorul. Bineînțeles a umplut lecția cu tot felul de exemple practice și bancuri de-ale sale. Pe săptămîna viitoare ne așteaptă un extemporal.  La l română a ascultat cîțiva elevi care n-au prea știut (Ungureanu Mircea -3) și l-a ascultat pe Toader. A luat 8, prima lui notă din acset trimestru. După asta profesoara a predat despre ”Viața și opera lui Al. Macedonski”. A citit în întregime poezia sa ”Noapte de noiembrie” care mi-a plăcut și m-a impresionat mult. Totodată, profesoara ne-a explicat conținutul ei și ceea ce a vrut să arate autorul. Macedonski în unele din epigramele sale a atins reputația marelui Eminescu (fapt care a făcut să fie desconsiderat mult timp). La ec. Politică a ascultat numai un elev după care a predat lecția ”Producția de mărfuri”. Am fost atent și am înțeles această lecție. Pentru a înțelege mai bine, profesorul ne-a venit în ajutor cu cîteva exemple. La un timp, demonstrînd o idee cu astfel de exemple a ajuns la concluzia că o oaie echivalează cu un bou. A rîs și el împreună cu toată clasa de greșeala lui. La istorie profesoara i-a tras o muștruluială lui Toader pt că n-a avut grijă de hartă. A ascultat vreo trei elevi numai la ”Unificarea Italiei” și ”Unificarea Germaniei”. Unificarea Moldovei cu Ț.R. n-a ascultat-o, considerînd că o facem mai detaliat în clasa a XI-a. A predat lecția nouă despre ”Dezv. economică a S.U.A. și războiul de secesiune”. Am ascultat, de asemenea, f atent. De cîteva zile obișnuiesc să fiu f atent la ore și învăț mai ușor. Lecția de azi de la istorie mi-a plăcut deoarece am o oarecare simpatie pentru poporul și națiunea americană (ca și pentru cea engleză). La ora de engleză Pop a mai făcut un sondaj, cu aceleași chestiuni pe care le are în fiecare oră. A ascultat numai dintr-a X-a E. A predat lecția nouă ”Jack and Sailor” la care am contribuit și eu. Textul mi-era cunoscut și-am răspuns bine la toate întrebările puse de Pop. Nu i-am mai adus aminte de scrisoare pt că nici n-am terminat-o de ”tradus”.

La masa de prînz s-a întîmplat un incident între mine și Toader. Ocupasem un loc mai bun la masă și el a găsit de cuviință să mi-l ocupe. I-am zis o vorbă de la obraz (dute-n p… mea), și l-am lăsat, iar eu m-am dus la alt loc. El s-a simțit și s-a mutat, dar era prea tîrziu. Lui Toader îi place să nu-și bată nimeni joc de el că se face foc. Dar el vrea să-și permită cu oricine. De asta, azi la amiază, m-am supărat: ca să-i arăt că nici eu nu-s cîrpă. În meditație am jucat un meci de kuțki cu Cezar (i-am dat-o la zero) pînă cînd mi-a luat boul de Căunii Mihai (Ochiuț) 15 bani și n-am mai putut juca. Dacă-i dădeam peste mîini cînd a vrut să mi-i ia nu mai îndrăznea el, dar am fost bleg. După asta am mai schimbat cîteva cuvinte cu Toader (eu am început discuțiile) la care mi-a răspuns frumos. Și azi toată ziua a vorbit frumos cu mine și a căutat să nu mă supere. Pînă pe la 5 am citit povestirea ”Nasul” de Gogol care fiind prea alegorică n-am înțeles-o deloc. După 5.30 am mai învățat un pic la chimie și am citit o dată la anatomie. La 7 s-a dat masa. În timpul cît s-a dat masa a fost Botez și a gavarit (L.D.: ”vorbit” – în l rusă) despre felul de a se da masa de azi înainte. Se vor servi trei mese la prînz: la 12, la 13 și la 14. Cel care întîrzie peste 14.30 nu i se va mai servi masa.

După masă s-a făcut o coloană de 30-40 de elevi și-am plecat cu toții la ”Unirea”. Toader, Gigi și Cezar, cu toate că l-au văzut, au mers și ei. Am schimbat căciula pe care mi-a trimis-o bunița cu o căciulă neagră de oaie, dar bună și călduroasă (am făcut schimbul cu Lungu Arcadie care are chelie și are nevoie de căldură la ceafă). Am mers f repede pînă la cinema ”Unirea” unde am așteptat cam un sfert de oră pînă ce s-a dat drumul în sală. Ne-a ținut Gigi cîteva locuri bune mai în spate (era cît pe ce să rămîn fără loc) și am observat că Gigi ține mai mult la Toader (îl admiră pentru cîteva calități, dar nu-i vede și unele deficiențe). Pt început am văzut jurnalul nr 52 (ultimul din 65) care a fost destul de interesant. A urmat ”Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou”. A urmat apoi filmul de prod. germano-iugoslavă ”Winetou”. După cum a spus Toader e mult rupt dintr-însul și mi-a mai explicat cîte ceva. Filmul mi-a plăcut tare mult. Mi-a plăcut tare mult de ing. Old Shaterhand care era puternic și pe lîngă asta înțelept și ager. Mi-a rămas întipărit în minte sora lui Winetou care devenise iubita lui Old. Mi-au rămas mai puternic întipărite în minte figurile  lui: Old, ale fetei (foarte drăguță), Winetou, fiul conducătorului tribului apașilor și Santer (banditul). Filmul a rulat de la 8 la 10 așa că de la film am luat-o cu Toader la picior și am ajuns primii la internat. Babii ne-a strigat pe drum să stăm în rînd dar n-am vrut. În dormitor ”ne-a făcut morală” și ne-a făcut ”neobrăzați”. Dar toate trec așa că va trece și asta după cum a mai trecut una (tot cu el). Am făcut obișnuita-mi baie pe jumătate de corp și pe picioare după care am venit în dormitor și m-am apucat de sport. Am început cu mult înaintea lui Toader să fac flotări la pat (eu vreo 70). Pe la 50 simțeam oboseală. De la 50 în sus am simțit mereu aceeași oboseală. Am avut ambiția să-mi depășesc propriul meu record (250) și pe cel al lui Toader (260). Am tras din greu pînă la 301. Toader a terminat nu mult după mine cu 310. După asta am făcut exerciții de relaxare. Îmi simt mușchii mult mai puternici. De cînd fac flotări mi s-au dezvoltat grozav mușchii pieptului. M-am culcat la 11.

(va continua)

Liviu Druguș

Pe mâine!

Lasă un răspuns

