liviudrugus

Liviu Drugus's blog

Tablouri culturale (post)moderne ale prostiei & inteligenței românești (un serial infinit) Episodul 316. Duminică 12 noiembrie 2017. Jurnal de licean prostuț (49).


 

Marți 11 I 1966. M-am sculat cu mare greu, cu toate că pedagogul n-a plecat pînă nu ne-am sculat. Dimineața am învățat mereu. Nu știu – ori s-a potolit frigul, ori m-am obișnuit eu – dar nu-mi mai îngheață urechile.

La chimie, ținînd cont  că e prima oră din trimestru n-a scos elevi la ascultare, ci a lăsat să iasă cine vrea să răspundă. Nu s-a știut așa bine și și profesoara n-a pus notă la nimeni. La geometrie, a ascultat deja; mai întîi teorie, apoi probleme. După ce s-au făcut în clasă vreo patru probleme, ne-au dat 11 pentru acasă. La l rusă, trimestrul a început din plin, dar nu prea bine. De la început, profesoara a notat cu 4 pe Popovici și Rusu. La ora de diriginție Zăicescu ne-a făcut morală și pentru a preîntîmpina alte rezultate proaste a hotărît să unească cîte doi elevi (unul bun și unul slab) pentru a învăța împreună. Mie și lui Toader ne-a dat în sarcină să avem grijă de cei de la internat. Prin convenția noastră, eu îl ajut pe Lungu C. Și Toader pe Cezar. Pe lîngă asta dirigintele m-a însărcinat să-l ajut și pe Tănase Gh. și să răspund de învățătura cu băieții. De asemenea, dirigintele a atras atenția fumătorilor, zicîndu-le: ”fum să iasă, dar să nu iasă scrum”. La cor, nu știu de ce dar m-am simțit cam stingher și parcă nici nu îndrăzneam să cînt.

I-am dat lui Toader (bani) să-mi ia niște caiete și să-mi plătească internatul. El s-a dus în oraș după ”pensie” (bursă) și nu mi-a plătit. Mi-a cumpărat însă un caiet gros pentru Însemnări + două de l romînă. Am luat eu bani de la el, de la Gigi și am plătit internatul la toți trei (D. Mircea nu?…).

Am stat pînă la 3.30 prin internat și de la 5.30 la 8 mi-am scris mereu în jurnal.

Azi vremea a fost moloșagă.

În dormitor, seara, ne-am ținut de program (Am acasă doi căței, cine-i pupă-n … pe ei?).

Miercuri 12 I 1965. Continuăm să ne spălăm dimineața la pompă.

Pentru azi n-am prea avut de învățat deoarece multe din obiecte le avem pt prima oară în acest trimestru. La trigonometrie a pus numai note bune (5, 6 și 8). Probabil că i-a spus asta tovarășului diriginte, căci acesta a venit imediat în clasă, rîzînd de bucurie și întrebîndu-ne cum am mai răspuns. La fizică, Teleagă a spus că va preda două săptămîni în șir, iar în a treia vom da extemporal. A ”povestit” o lecție f interesantă despre ionizarea gazelor U-V și X (Roentgen) + cele cosmice. La romînă,  la început, a întrebat un pic din materia trim.I, după care a predat viața și în special opera lui Ion Slavici (Slavici 18 I 1848 – 1925; Mircea s-a născut la 18 I 1948, deci va trăi pînă în 2025!). La Ec.P. am început studiul capitalismului. A predat lecția începătoare, dar destul de grea (nu prea reușesc să scriu tot cît sporovăiește profesorul). La urma orei ne-a mai înveselit întrebîndu-ne, cu glume, cum am petrecut revelionul. La istorie prof. a întîrziat 10 min, apoi a venit f mînioasă spunîndu-ne că a judecat niște elevi (probabil pe cei trei). La l engleză iar m-am simțit stingher. Pop ne-a întrebat de ”cotrențe”. Mi s-a părut că m-a întrebat mai blînd. Apoi am ieșit la tablă (voluntar) și am scris rezumatul lecției ”What s money after all?” by Ch. Dickens (mort în 1870). (Am vrut să-l rog să-mi traducă o scrisoare în limba engleză, dar am renunțat).

Pînă la 5 n-am prea reușit să-mi învăț prea multe; pînă la 7 nici atît. După cină, m-a așteptat Mircea pe coridor: m-a anunțat că a luat cu bine toate examenele și mi-a mai povestit din tertipurile lui. Iam dat hangerul (L.D.: adică cuțitul-baionetă). Avea de gînd să plece la București.

Azi iar a fost moloșag și spre seară a căzut o ceață deasă.

Joi 13 I 1966. M-am sculat imediat cum s-a aprins lumina pentru a veni mai repede în meditație să învăț.

Aseară începuse să ningă și azi dimineață ne-am trezit cu un strat gros de 20 cm.

S-au mai făcut cîteva schimbări în dormitor. S-au scos din nou acele două paturi și s-a mutat și Gigi Simionesei. Au venit în loc Pușcașu și Puiu. Gigi a plecat în d. 11 unde e șef de dormitor (la cei de clasa IX-a). Aseară ne-am ținut de bancuri și de glume pînă la 11 (Costică Lungu și Juravle au pățit rușinea – au rămas fără izmene). Cînd am mers la școală încă ningea și pe str. 23 august era numai o urmă de mașină pe care s-a întins rîndul băieților de la internat.

La algebră profesoara n-a mai ascultat, ci a predat despre c.m.m.m..c. Prin condica școlii s-a anunțat concedierea celor trei elevi: Rebac Liviu, Istrătoaie și Popovici Gh din clasa X-a pe termen de trei zile. Profesoara (Aurelia Bondor) a controlat temele și probabil era mînioasă că a pus nouă de 2 celor ce nu și-au scris; lui Toader i-a făcut morală pt că n-a făcut un ex., iar mie mi-a spus că am scris mizerabil. În ora doua, de chimie, profesoara a fost calmă, ca de obicei în trim. acesta. A clarificat problema elevilor de la cercul și olimpiada de chimie. A deschis apoi catalogul la întîmplare. S-a deschis la Galan pe care a ascultat-o. Mi-a pus și mie cîteva întrebări pe care le-am răspuns bine. Apoi a ascultat-o pe Simion V. căreia nu i-a pus notă. În continuarea orei, a predat mai departe. Nu știu cum vom reuși să  terminăm materia la chimie, deoarece mai avem mai bine de trei sferturi de carte. Ora treia am fost la Școala veche la ora de sport. În sală eram toți în largul nostru. Fiecare făcea ce vroia și ce-i plăcea. Am făcut duel, ne-am urcat pe frînghii, am sărit, am obosit și-am asudat. Asta pînă a venit profesorul. După ce-a venit prof. am făcut exerciții f.g.m.a. (LD. Probabil un acronim pentru ”fii gata pentru muncă și apărare”). Apoi două grupe au jucat baschet și două grupe au făcut exerciții la aparate. S-au făcut sărituri peste cal cu bătaie. Eu am făcut foarte bine. După ce-am făcut partea mea de exerciții m-am distrat iar hîrjonindu-mă și veselindu-mă. Mai mare ne-a fost veselia cînd am încercat să facem ”bolta la perete”. N-a reușit decît Ipati Ștefan (cl a X-a C). După ora asta am avut limba rusă. Popescu D. a fugit de la această oră. Simțind primejdia, Popescu Felicia  a început să ”pișe”/ (scrie) lecția, dar n-a mai avut timp să o și învețe. A controlat temele pentru acasă.. Eu am uitat să fac planul lecției. Cu acelați ton cu care veneam de la Ed fizică am spus cîteva vorbe de scuză. Cu toate că profesoara era f serioasă, a zîmbit și a trecut mai departe. (I like very much this teacher, her face and…). (L.D.: Este vorba despre profesoara Savin, pe care am îndrăgit-o și pe care am pomenit-o mereu în însemnările din clasa XI-a). A ascultat 3 elevi (Felicia – 4, Pînzar – 9, Tanasiciuc – 10). După ora asta cei de la secția limba engleză au liber.

M-am hotărît să ies cu Toader în oraș, și să nu luăm masa la 12, ci la 1.. Am fost pe la cele două librării căutînd ”d-șoara Nastasia” de Zamfirescu (nu au). M-am dus înapoi la cec și am depus 20 lei pe carnetul vechi (25 + 20 = 45) și am format alt carnet de 30 lei. Toader mi-a povestit filmul ”Winetou”. Pînă la 3.30 am reușit să-mi fac tema la algebră (8 exerciții). Atănăsoaie mi-a dat 4 pumni buni de semințe din care mi-am făcut și rezeve. De la 3.30 la 5 am scris aici și-am mai citit ziarul. Noutăți mai vechi: 1) ”Marți 11 I 66 ora 1.32 a încetat din viață, la Tașkent, Lal Bahadur Shastni, primul ministru al Indiei (succesor Gulzaril Nanda, predecesor: Nehru J.). 2) Marți s-a deschis la Lagos Conferința primilor miniștri ai țărilor Commonwealthului, 3) C.C. al P.C.R și C.M. au publicat hotărîrea cu privire la sprijinirea de către stat a cetățenilor de la orașe pentru construirea de locuințe proprietate personală.

Azi a continuat să ningă și în timpul zilei zăpada s-a așezat binișor și nu știu cum va ajunge Mircea acasă.

În pauza de 5 am mers cu Toader și-am cumpărat de 3 lei biscuiți de la Alimentară. În orele de meditație de la 5.30 la 7 am învățat la anatomie (despre ochi). Lui Toader îi plac ochii negri, mie îmi plac ochii albaștri: fiecăruia îi place ce n-are. Toader s-a hotărît să-și cumpere un aparat de fotografiat. În pauza de 8 am ascultat cîntecele populare din fluier ale lui Mafteian, apoi am jucat kuțki cu el. (L.D.: kuțki = fotbal de masă cu monede care se loveau cu un pieptene sau cu o riglă – ca la biliard – încercând să introduci ”balonul”/ moneda în poarta adeversă. Poarta era desenată pe masă și avea cca 5 cm.). La masă m-am stricat de rîs de Costică L. Eu nu beau ceai seara. Mi l-am făcut saramură, am schimbat cănile și după ce Costică a terminat de mîncat a tras o gură bună de saramură… În rîsul băieților, a proiectat-o pe podele. Pe urmă i-am dat cana lui (nesărată). În pauza de opt am mai ascultat difuzorul. Deoarece difuzorul mergea încet, Lungu Arcadie și-a băgat capul după el și a început să lălăie.. Toader m-a chemat și mi-a spus că difuzorul cîntă. La început nu mi-am dat seama și ceilalți rîdeu de mine că ascultam muzica lui Arcadie. Azi, la insistențele tovarășului diriginte, Lungu Costică și-a ras bordura și odată cu asta și-a dat jos frumosul păr ondulat. Seara, în dormitor, sacul de bancuri și povești s-a terminat și toată lumea, după stingere, a adormit. Înainte de stingere, am făcut lupte cu Cezar, tropăind grozav pe plafonul lui Florea. Numai ce ne-a așezat un pic să ne odihnim că a și sosit Florea cu pedagogul. I-a amenințat pe cei din colțul opus crezînd că ei au tropăit (haaaa!).

Vineri 14 ianuarie (1966). M-am sculat imediat ce a aprins lumina, m-am îmbrăcat cu două perechi de pantaloni (una pt sport), m-am spălat (cu paharul de apă luată din butoi) și la 6.15 eram în meditație.

Afară a mai nins și acum cerul e senin. Stratul de zăpadă atinge 30-40 cm. La radio se anunță zăpezi abundente.

Prima oră – matematica. A ascultat 40 min (Simion V. – 5 ș.a.). Ne-a luat caietele la corectat (eu l-am dat cu două probleme lipsă și ne-a promis că ne pune note). E rău de noi. La finea orei a predat o teoremă și ne-a dat pt acasă 9 probleme. La ed fizică a fost rîndul nostru la baschet. Ca de obicei la început am făcut încălzirea printr-o serie de exerciții. Azi profesoara a venit f. răgușită, de-abia vorbea. (Cică pt că a răcnit ieri la noi). ”Meciul” de baschet a fost teribil. S-a jucat brutal, fără prea multe reguli. Eu am luptat pînă la capăt, zbătîndu-mă mereu. Meciul s-a terminat în favoarea echipei mele. Ne-am pocnit, ne-am ținut, ne-am marcat goluri și în special ne-am distrat. Rîdeam eu singur de fentele mele, ale lui Bujdei și Țibu (venit de la Lic. 1). Cu ”cățelul” Pamfil m-am luat chiar la scuturat bine. La sf unei astfel de ore eram leoarcă de sudoare. Pînă la școală am venit tot o fugă. A treia oră am avut fizica.

Înainte de această oră am avut o discuție cam tare cu Toader. Abia azi dimineață majoritatea dintre noi am observat că orarul de azi e modificat: în loc de muzică avem Ec. Pol. Eu m-am gîndit că ar fi bine să intervenim pe lîngă tov diriginte pt a nu se face ascultare și a nu se pune note rele. Toader n-a vrut însă zicînd că nu vrea să zică dirigintele că ne solidarizăm în rău ș.a. motive aiurea. Mi-era ciudă pe el și-am început să-i spun că ”se teme că-i va cădea coroana”, ”că-i fricos” ș.a. El n-a zis nimic. Toată clasa însă dorea să mergem noi doi la tov. diriginte.

La ora de fizică a venit Teleagă în clasă și ne-a anunțat că ora asta o vom face în laboratorul de fizică (et.II). Am avut un loc bun în primul rînd de mese și-am putut observa minunile fizicii. Prima jumătate de oră a predat. În continuare, ne-a întărit cunoștințele printr-o serie de experiențe foarte frumoase. Ne-a arătat ionizarea gazelor cu ajutorul unor aparate. Am văzut ionizarea în vid în tuburile cu electrozi de platină. Am observat că ionii trec și prin sticlă. Am ținut și eu un bec ars în mînă și l-am pus pe unul din electrozii mașinii. Am simțit înțepături prin degete. La sf orei ne-a arătat două experiențe cu tuburi Pluk (cu argon și neon). It was very fine.

În pauza următoare acestei ore s-a hotărît și Toader să mergem la tov. diriginte și să ne scuzăm în numele clasei. Am considerat asta ca o victorie a mea și m-am bucurat în sine. Am fost în cabinetul tovarășului diriginte, i-am spus durerea, iar el s-a dus la profesorul de ec.pol și i-a explicat situația. S-a bucurat și clasa de asta. (Ileana i-a împrumutat lui Anton 25 lei pt abonamente). La ora de economie însă a ascultat (întîi pe Bădeliță și apoi pe Andrișan, unde s-a încurcat). Am spus cu toții care-i povestea și el, considerînd că ”am reușit să-l înșelăm” a început să predea lecția nouă. A patra oră – romîna. A venit și tov. directoare Mincu în inspecție. S-a știut lecția de azi (Vatamaniuc – 8, Popescu Felicia – 5). A predat romanul ”Mara”. La anatomie, prof. Zăicescu a fost f supărat că absolut toți dintre cei care au răspuns au primit note rele. Ne-a explicat apoi, cu juma de glas, o lecție f interesantă despre formarea imaginilor (Orbul găinilor, ROGVAIV ș.a.). Ne-a amintit de ”cotrențe”.

După ce am luat masa am făcut o plimbare prin oraș cu Toader, Cezar și Lungu. Pînă la 4.30 am scris aici. Pînă la 7 am citit ”Note din America”. În pauza de 8 am văzut un spectacol dureros care a avut loc la internat. Cîțiva băieți (Mafteian) și-au bătut joc de Atănăsoaie vîrîndu-l în zăpadă și bătîndu-l. Eu sau oricare altul n-aș fi putut răbda așa ceva. De remarcat tăria lui și totodată voința: imediat ce s-a sculat din zăpadă și după ce s-a răzbunat a găsit iar chef de glume și hîrjoană.. Mafteian a fost văzut de Socaci care i-a dat două palme.

Azi pot spune că ziua  a fost foarte frumoasă iar spre seară gerul s-a întețit. Zăpada e mare, dar deja drumurile și cărările sînt bătătorite.

Azi Prandea i-a luat pe Lungu Arcadie, Lungu Costică și Iuraș Gh. (cl. X-a, cu toții) și i-a dus la Viforeanu care – aducîndu-i-se la cunoștință mai multe abateri ale acestora – a dat sentința: tuns zero. Arcadie s-a tuns imediat. Cu Costică e altceva. N-ar vrea nimeni să aibă o ”lumină” în clasă și poate vom încerca să intervenim pe lîngă tov. diriginte, poate îl scăpăm. Acum nu știu de cine depinde asta mai mult. (Pedagogii ăștia…). Sînt unii mult mai obraznici și n-au pățit nimic. (Prandea: ”Vor rămîne în internat 20, da buni). (va continua)

Liviu Druguș

Pe mâine!

Lasă un răspuns

